بسم الله الرحمن الرحیم
السلام علیک یا ابا عبد الله الحسین ع
نون والقلم وما یسطرون
با هزاران شکر و سپاس به در گاهت ای خالق هستی تورا پرستش کرده وخواهیم نمود برکت و رزق حلال و عبادتها و توفیق انجام واجبات ومستحبات را به همه ما لطف و عطا فرمایی
سلام مخصوص ما را به پیشگاه اقا امام زمان عج رسانی و بقیه غیبت ان حضرت را به بزرگواری خودت و جدش وخاندانش ببخشی امین یا رب العالمین
سلام مهدی جان عزیزم کجایی گل زیبای طاها پس کی می ایی ثانیه شماری برای امدنت داریم جهان در انتظار امدنت بیا در دورانی که ماییم بیا التماس مخصوص دعا داریم اول برای فرج خودت بعد هم سلامتی خودت و نایب بزرگوارت و تمام پیروانت
سلام بر قلم وسلام بر ایه زیبای قلم و سلام بر انهایی که از صدر اسلام تا کنون فقط قلمشان برای خدا به حرکت در امده ومیاید ای نور چشمان کشور ای سروران هفته هفته مبارک که دران هم شهادت حضرت امام موسی کاظم ع می باشد هم روز قلم به چه نام زیبایی قلم قسم به تمام ساقه های گندم که خدا همانند قلم لطف نموده است جان فدای قلم قربان نوشته هایی که نوشته شد با قلم ایه های و سوره های و حرفهای قران عزیز ای دوست بیا برای خدا در دست بگیر قلم نکند خدا به تو لطف کرده پشت ان میزها نشسته ای بر دست داری قلم را حرکت دهی خلاف خدا نکند قلمت را حرکت ندهی بگذاری ارام باشد قلم برای نوشتن است اما معنی های زیادی دارد قلم ویک راز الهی است قلم ای دوست ای دوستدار خدا و قران خدا بنویس با قلم کارهای خیر و نیک وخوب و خدا پسندانه
واما ای هر که که در دنیا قلم به دست می گیری خیلی باید مواظب باشی که قلمت بی راه حرکت نکند قلمت را جان مولا بنویس و حرکت ده برای رضای خدا قلم در دست شما یک امانت الهی است وقتی به نوشته های زیبا می نگریم رحمت ودرود بر قلم حرکت دهنده ان می فرستیم اما وقتی که نوشته ای نا درست و ناشایسته می نگیریم در فکر فرو می رویم وبا خدای خود می گویم ای خداوند بزرگ تو ایه قلم را نازل بر قلب نازنین پیامبر فرمود ایا درست است که قلم را خلاف تو در حرکت در اورند ای قلم چه چیزهای می شود با تو نوشت و تورا کجا ها باید به حرکت دراورد باز سلام و درود خدا بر تو باد قلم وبر انهایی که تورا به حرکت در راه خدا در می اورند با تو می شود یکی چند جمله نوشت و حل کرد مشکلها را واما با تو گرفتاریها بسیار می شود با نوشتن کلمات و حرفهای که خدا پسندانه نیست ای قلم تو که خوب وبد با تو نوشته می شود جان مولا نکند یادت رود مولا را مولای که قلم در دست دارد در تمام طول شبانه روز امضا ئ می نماید کارهای خوب و بد من وشماها را مولای که چشمش به حرکت قلمهای من وشماها است نکند با حرکت قلمت قلب نازنینش را به درد اورید نکند با حرکت قلمت جنگ و خونریزی درست نمایی نکند با قلمت جدایی بین بند گان خدا وخدا نمایی نکند با حرکت دراوردن قلمت مانع کارهای خوب و کمک رسانی به مردم شوی. نکند با حرکت قلمت دلهایی را بشکنی. نکند با حرکت دادن قلمت خیانت به خدا وقران نمایی نکند با حرکت قلمت رنجها و زحمتهای دولت جمهوری اسلامی را بد جلوه دهی نکند با قلمت کارهای خوب و بد را تشخیص ننمایی نکند جا گذاری بعضی حرفها را نکند روح بلند رسول خدا ص که پایه گذار دین مبین اسلام بود ناراحت وازرده خاطر نمایی نکند با حرکت دادن قلمت روح خورشید جماران را ازرده خاطر نمایی انکه پایه گذار جمهوری اسلامی ایران بود نکند با حرکت دادن قلمت ارمانهای ان عزیزان را زیر پا گذارید باید خیلی مواظب حرکت قلم بود چرا که خداوند بزرگ مرتبه در مورد قلم ایه نازل فرموده جان فدای قلم قسم به قلم و انچه می نویسد نکند قلم را در دست نا اهلان گذارید نکند قلم بدستان خوب را گم نمایید ودور نگه دارید نکند از قلم نویسان غافل شوید تمام ارزشها فدای قلم جان فدای قلمی که بود نامش ازاول تا اخر خواهد بود قربان ان حرکتهای که شد با قلم ومانده یاد گار برای نسلها جان فدای نام قلم وانچه خوب می نویسد قلم قربان تمام پیامبرتان و امامان وچهارده معصوم وپنج تن ال عبا و قلمهای انها قربان تک تک نوشته های خوب با قلم اما ای انهایی که غافل هستید و قلم را به حرکت در می اورید و می نویسید چیزهای نا پسند وکتابهایی که می گذارید در اختیار مردم غافل از انید که مردم جهان اسلام هوشیار تر از انند ای قلم چرا باید تورا به حرکت دراورند حتی در نوشتن کتابهای اسمانی و با تو تغیرش دهند بنویسد قلم از خدای افریده ایه قلم در غیر از این خیانت کرده ای به ایه . قلم نامم قلم است درد دلم را بشنو ای که می نویس از قلم بستگی دارد چه دستهای مرا به حرکت دراورد اگر دستش خداییست وترس از خدا دارد با من می نویسد از خدا و قران خدا ودستورات خدا وبرای رضای خدا نریز ای اشک که می ماند ذخیره راه انکه بنویسد با من برای خشنودی راحق و برای حق برای سلامتی به حرکت دراوردنهای قلم وحرفها ونوشته های خوب هزاران گل صلوات امروز می خواهم هدیه ای که ادامه دارد تا اخرین جمله ثواب قران وخواندن ان برای شماها که می نویسید کارهای خوب با قلم
یک ثواب خواندن سوره حمد شفای همه امراض است مگر مرگ باید گفته شود که خواندن با ایمان و عمل کردن با علم و یقین به قران عزیز این اثار را دارد
دو خواندن سوره مبارک بقره
هر کس این سوره را بخواند و تلاوت نماید روز قیامت عمامه ای نور بر سر او می گذارند
سوم خواند سوره مبارک ال عمران
سوره ال عمران هرکس ان را تلاوت نماید روز قیامت پوششی از نور اورا زینت می دهد
ادامه دارد
روز پنج شنبه یادتان نرود که شهادت حضرت امام کاظم ع است امام هفتم ما شیعیان پیشا پیش شاید وقت پیش نیامد بنویسم این روز بزرگ را به پیشگاه حضرت ولی عصر اقا امام زمان عج ونایب بزرگوارش و تمام دوستداران ان حضرت در جهان اسلام تسلیت عرض می نمایم واز خداوند بزرگ مرتبه می خواهم که توفیق شناخت ان حضرت را به همه ماها نماید خدا را به قل و زنجیر ان حضرت به دعاهای ان حضرت به صبر ان حضرت به خدا شناسی ان حضرت به نمازهای واجب و مستحب ان حضرت به گریه های در زندان ان حضرت به نگاه ان حضرت به معجزات ان حضرت به کرامات ان حضرت وخوبیهای ان حضرت به فرزندان حضرت به پدر ومادر ان حضرت به تلاوت قران انحضرت به ناله های که از درد داشت در زندان ان حضرت و صبر داشت به خوبیها و عفو وگذشت ان حضرت به روح بلند فرزند عزیزش ان ضامن اهوی عزیز اقا امام رضای غریب قسمت خدا می دهیم به خلوت نشین غریب مدینه ان مهدی صاحب الزمان دکه فرج مهدی عج را زودتر رسانی و شفای تمام بیماران دنیا و بر اورده شدن تمام حاجات خوب بند گان خدا دوست و خدا ترس خدا و رفع مشکل وگرفتاری تمام بندگانی که فقط چشم وامید شان خداست تویی و ارزوی نبودن هیچ زندانیکه دنیا چنان شود که حتی یک نفر هم در زندانها نباشد خدایا به ان گریه های شبانه ومخفی زندانی که بود اقا امام کاظم ع در ان زندانی که فقط خدا از حال واحوال ان حضرت با خبر بودهماند زندان جمهوری اسلامی که نبود که از حال و احوال و بهداشت وغذای و روحیه وخانواده های اهل و عیال وفرزندان انها با خبر باشد همانند زندانهای جمهوری اسلامی نبود که مواظب باشند که همه که انسانند اما می شود سالم در زندانها ناقص العقل و بیمار وتن تب دار به یاد زندانی بغدادبه یاد زندانی خراسان به یاد ان اقای که یک امام مظلوم بود و خود را مشغول خدا و دعا و نماز می کرد بمیرم برای مظلومیتت اقا امام کاظم قربان خودت و همه عزیزانت مخصوص ان مهدی غریب و چشم انتظار فرجش خدایا ببخش دیگر بس است با عرض معذرت به درگاهت دیگر اگر خودت صلاح می دانی فرج مهدی را رسان به عزیزی خودت دلش خیلی تنگ عزیزان وپیروانهایش است دلش خیلی می خواهد اشکارا در جمع ماها تمام دوستدارانش باشدخدا ای پرورد گار عالم محتاج تویم و لطف کرمت و فقط تورا برای خودت دوست داریم نه بهشتت جان ان امامان و پیامبران که یکی از یکی مظلومتر بودند مهدیمان مولایمان اقایمان سرورمان گل قشنگمان بیاید قربان ان اقای که از بردن نام مبارکش و غمهایش اشک امان انسان نمی دهد قربان ان امامی که مظلومانه در زندان چه صبرهای کرد خدایا جان روح بلندش تمام انهای که تورا دوست دارند کمک نما خدا شود جایگزین در تمام جهان اسلام جای زندانها خدایا زندانیهای که تو می دانی و میل و رضای تو باشد ازاد گردند خدا دیگر هیچ زندانی در جهان اسلام نباشد خدایا ان زندانیهای که مظلومانه گریستند و شهید شدند به روح بلنشان کمک هم که مردم نما خدا کمک نما تا پیشگیری بیشتر شود تا دیگر نباشد هیچ زندانی اما خیلی فکرها هم زندان است بیاید فکرتان را از زندانهای نا اهلان بیرون اورید می دانید چرا چگونه انکه فکرش غیر از خداست فکرش زندانی در قلو زنجیر دنیا و اهل دنیای که پو چ فکر می کنند اما ان که عقلش درست کار می کند و سیاست خوب دارد و دوستدارخدا وترس از خدا دارد و حرکت قلمش خیر و خوب است ان زندانی نیست بلکه ازاد است بیاید فکرتان را زندانی هیچ وپوچ ننماید بترسید از خدا و تمام دستورات خدا و پیامبر خدا رعایت نماید هر چند همه گل و خوبند اما این برای انهای که خیلی اندکند در جهان اسلام بیایم با همین چشمهای اشکبار رویم کنار تربت شهید و مظلوم اقا امام کاظم مولا جان مهدی جا ن بفرما در مجلس بی ریای غم دارما بفرما دراین مجلسی که متعلق به اقا امام کاظم دارد صاحب عزا خودت هستی مولا جان چشم گلهای پیروانم در جهان اسلام
السلام علیک اقا یا ابا عبدالله سلام بر شما ومادر بزرگوارم حضرت فاطمه الزهرا و سلام بر جد بزرگوارم اقا رسول الله وسلام بر ان امامی که در زندان مظلومانه به شهادت رسید سلام بر اقا امام کاظم وسلام بر فرزند عزیزش اقا امام رضای غریب اما ان عزیز غریبتر از من نیست چرا که در بین مردمان خوب سناباد ومشهد مقدس و طوس عزیز است چراغ
حرمش از دور نمایان است قربان ان ضامن اهوی عزیزم که بعضی وقتها با طی الارض می روم کنارش وقتی دلم می گیرد می نمایم دعایش مظلوم اقا حسین مظلوم اقا امام کاظم مظلوم وغریب اقا امام رضا رضاجان دوست دارم روزی که کنار ایدم فرجم را دران لحظه خدا رساند رضا جان تو عزیزی همه امامان هم عزیززند انهای که ترس از خدا دارند عزیزترند مادر جان بیا با غمهایت اشنایم قربان ان لحظه ای که همه چشم انتظارند نا گه من فرجم می رسد قربان تمام پیروانم که جلوگیری از جرمها می نمایند و با فرهنگ سازی و ان سیاست بالایشان رفع تمام حل مشکلهای کشورم می نمایند قربان ان لبهای و زبانهایی که می چرخد برای خدا وحل مشکلهای مردم مادر یا فاطمه الزهرا نمی دانم از داغ کدامین گلهای امامت و ولایت و کشورم نالم جز دعا به در گاه خدا هزاران احسنت بر تمام سخنرانهای که بر وصف من تمام اهلبیت می گویند و مردم را راهنمای خیر می نمایند چشم من به سخنان گهربار تمام انهاست با همین حال رویم کنار تربت شش گوشه اقا حسین اقای مظلومم اقای شهیدم حسین قربان ان لحظه تلخی که عمه ام از ناقه بر زمین افتاد وقتی رسید کنار گودال قتل گاه دیگر خود را نشناخت خم شد نیزه شکسته ها را کنار زند فرمود گلی گم کرده ام می جویم انرا گل من یک نشانه در بدن داشت ان یک پیراهن کهنه به تن داشت نا گهان صدا از بین شهیدان امد خواهر گل گم کرده ات خواهرمن من عزیز مادر ت خواهر منم من خم شد رگهای خونینش را بوسید خدایا به خون ریخته شده مظلوم ومظلومان کربلا فرجم را رسان حاجات قلبی تمام پیروانم را حاجت روا گردان مظلم علمدار حسین شهیدم علمدار حسین عزیزم حسنینم عزیزم زینبیم عزیزانم تمام شهیدان از صدر اسلام تا کنون هر که دوست دارد دعاهایش مستجاب شود بخواند نماز واجبش را و چشم انتظار من باشد فقط ترس از خدا داشته باشد همیشه تقوی پیشه نماید خدایا خدایا چشم انتظارانم وقتی چشمشان به دربی که درست شده برای حرم اقا حسین دلشان را با ان در می فرستند کنار تربش خدا خدا همه گناهان امت رسول الله و انهای که خدا ترسند ببخش خدایا روزی در کشورهایم جهان اسلام ببینم دیگر هیچ جرم و گناهی نباشد خدایا کمک نما تا پیشگیری باشد اگر پیشگیری باشد هیچ جرمی و گناهی نباشد خدایا همه را روز به روز هوشیارتر نما دلم حران ونگران ان کاروان است خدایا ببخش که ایقدر ضجه وناله و گریه و التماس برای بندگانت به درگاهت دارم کمک پیروانم نما تا بیشتر در راه تو گام بر دارند وسلم علیهم ورحمت الله و برکاته شادی روح همه انها هزاران گل ختم قران و صلوات
ممنون و تشکر فراوان ای مولایمان اقایمان التماس دعا به خدا نشده از امامی مظلم ان هم شهید عزیز و مخصوصا به اول به در گاه خدا انسان طلب چیزی نماید وحاجاتی براورده نشده باشد اگر دل بشکند کارها خدا نماید ای خدای بزرگ دور نما تمام فکرهای منفی و کارهای منفی را از جهان اسلام خدایا ان سیاست بزرگت را بر همگان اسان نما خورشید جماران قربان سخنان گهر بارت هزاران گل صلوات و ختم قران بر روح بلندت و تمام شهیدان عزیز سلامتی مهدی عزیز عج و نایب بزرگوارش و خدمت گذاران کشورم ایران و جهان اسلام و خدمت گذار عزیزم نایب مهربان ودلسوزم و مسئول کشور دلسوزم و همچنین ان ریاست محترم کشوردلسوزم که دلسوزانه هر دو با تمام دولتمدان کشورم و همره مردمان خوب کشورم کمک رسانی وخدمت به کشورم می نمایند ممنونم و دعایشان می نمایم وهمچنین سربازان مخلصم و تمام مخلصان کشورم که در تمام نقاط جهان اسلام دلشان پر می زند برای من وفرجم وهوشیارانه خدمت گذار کشورم هستند خدا قوت بر تمام پیروانم از همه التماس دعهای مخصوص دراین ماهای عزیز را دارم
سلام بر تو ای شلمچه عزیزم به گوشم هستی نور چشمم هزاران دعای خیر بر تک تک شماها و شهیدان هزاران گل صلوات سلامتی تمام عزیزانت
و سلام ای علی بن مهزیار اهوازی عزیز التماس دعا از همه شماها برای فرج مهدی فرج انشا الله می رسد هزاران گل صلوات سلامتی تک شماها عزیزان وعلی بن مهزیار تمام شهیدانش جان مولا بگیرید با ان دسته گل زیبا مراسم خوب برای اقا امام کاظم ع پدر بزرگوار اقا امام رضا قربان نام مظلومش و پنج تن ال عبا وتمام خدمت گذاران به نام مبارک پنج تن بگرد هم نشینیم ونشیند با حضرت زهرا س هم ناله شویم بر وصف ان شهید مظلوم ان زندانی غریب ان پدر امام غریب طوس تلاوت قران وخواندن دعاها و زیارتهای مخصوص انها وختم هزاران گل صلوات مریضها حاجت داران یادتان نرود التماس دعا از سرا سر کشور برای فرج مهدی عج و سلامتی همه شماها
هزاران گل ختم قران وصلوات
اللهم صل علی محمد و ال محمد
اللهم کل لولیک الفرجهم
بنام خدا
میلادحضرت امام جوادعلیه السلام فرزند بزرگوارحضرت امام رضا علیه السلام
برشیفتگان امامت وولایت مبارک باد.
مولودی پرخیروبرکت
در خانواده امام رضا-علیه السلام-و در محافل شیعه، از حضرت جواد-علیه السلام-به عنوان مولودی پرخیر و برکتیاد میشد. چنانکه «ابو یحیای صنعانی» میگوید: روزی در محضر امام رضا-علیه السلام-بودم، فرزندش ابو جعفر را که خردسال بود، آوردند. امام فرمود: «این مولودی است که برای شیعیان ما، با برکتتر از او زاده نشده است» (1).
گویا امام، به مناسبتهای مختلف، از فرزند ارجمند خود با این عنوان یاد میکرده و این موضوع در میان شیعیان و یاران امام رضا-علیه السلام-معروف بوده است، به گواه اینکه دو تن از شیعیان بنام «ابن اسباط» و «عباد بن اسماعیل» میگویند: در محضر امام رضا-علیه السلام-بودیم که ابو جعفر را آوردند، عرض کردیم: این همان مولود پرخیر و برکت است؟ حضرت فرمود: «آری، این همان مولودی است کهدر اسلام با برکتتر از او زاده نشده است» (2).
باز «ابو یحیای صنعانی» میگوید: در مکه به حضور امام رضا-علیه السلام-شرفیاب شدم، دیدم حضرت موز را پوست میکند و به فرزندش ابو جعفر میدهد. عرض کردم: این همان مولود پرخیر و برکت است؟ فرمود: «آری، این مولودی است که در اسلام مانند او، و برای شیعیان ما، بابرکتتر از او زاده نشده است» (3).
شاید در بدو نظر تصور شود که مقصود از این حدیث این است که امام جواد از همه امامان قبلی برای شیعیان، با برکتتر بوده است، در حالی که چنین مطلبی قابل قبول نیست، بلکه بررسی موضوع و ملاحظه شواهد و قرائن، نشان میدهد که ظاهرا مقصود از این حدیث این است که تولد حضرت جواد در شرائطی صورت گرفت که خیر و برکتخاصی برای شیعیان به ارمغان آورد، بدین معنا که عصر امام رضا-علیه السلام-عصر ویژهای بوده و حضرت در تعیین جانشین خود و معرفی امام بعدی، با مشکلاتی روبرو بوده که در عصر امامان قبلی، بی سابقه بوده است، زیرا از یک سو پس از شهادت امام کاظم-علیه السلام-گروهی که به «واقفیه» معروف شدند، بر اساس انگیزههای مادی، امامتحضرت رضا-علیه السلام-را انکار کردند و از سوی دیگر امام رضا-علیه السلام-تا حدود چهل و هفتسالگی دارای فرزند نشده بود و چون احادیث رسیده از پیامبر حاکی بود که امامان دوازده نفرند که نه نفر آنان از نسل امام حسین خواهند بود، فقدان فرزند برای امام رضا-علیه السلام-، هم امامتخود آن حضرت، و هم تداوم امامت را زیر سؤال میبرد و واقفیه این موضوع را دستاویز قرار داده امامتحضرت رضا-علیه السلام-را انکار میکردند.
گواه این معنا، اعتراض «حسین بن قیاما واسطی» به امام هشتم در اینمورد، و پاسخ آن حضرت است. «ابن قیاما» که از سران «واقفیه» بوده است (4) ، طی نامهای به امام رضا-علیه السلام-او را متهم به عقیمی کرد و نوشت: چگونه ممکن است امام باشی در صورتی که فرزندی نداری؟ !
امام در پاسخ نوشت: از کجا میدانی که من دارای فرزندی نخواهم بود، سوگند به خدا، بیش از چند روز نمیگذرد که خداوند پسری به من عطا میکند که حق را از باطل جدا میکند (5).
این شگرد تبلیغی از طرف «حسین بن قیاما» (و دیگر پیروان واقفیه) منحصر به این مورد نبوده است، بلکه این معنا به مناسبتهای مختلف و در موارد گوناگون تکرار میشده و امام رضا-علیه السلام-همواره سخنان و دلائل آنان را رد میکرده است (6) ، تا آنکه تولد حضرت جواد به این سمپاشیها خاتمه داد و موضع امام و شیعیان که از این نظر در تنگنا قرار گرفته بودند، تقویت گردید و اعتبار و وجهه تشیع بالا رفت (7).
وسوسههای واقفیه و دشمنان خاندان امامت در این مورد، به حدی بود که حتی پس از ولادت حضرت جواد که واقفیه را خلع سلاح کرد، گروهی از خویشان امام رضا-علیه السلام-طبعا بر اساس حسد ورزیها و تنگ نظریها-گستاخی را به جاییرساندند که ادعا کردند که حضرت جواد، فرزند علی بن موسی نیست! !
آنان در این تهمت ناجوانمردانه و دور از اسلام، برای مطرح کردن اندیشههای پنهانی خویش، جز شبهه عوامفریبانه عدم شباهت میان پدر و فرزند از نظر رنگ چهره! چیزی نیافتند و گندمگونی صورت حضرت جواد را بهانه قرار داده گفتند: در میان ما، امامی که گندمگون باشد وجود نداشته است! امام هشتم فرمود: او فرزند من است. آنان گفتند: پیامبر اسلام (ص) با قیافه شناسی داوری کرده است (8) ، باید بین ما و تو قیافه شناسان داوری کنند. حضرت (ناگزیر) فرمود: شما در پی آنان بفرستید ولی من این کار را نمیکنم، اما به آنان نگویید برای چه دعوتشان کردهاید...
یک روز بر اساس قرار قبلی، عموها، برادران و خواهران حضرت رضا-علیه السلام-در باغی نشستند و آن حضرت، در حالی که جامهای گشاده و پشمین بر تن و کلاهی بر سر و بیلی بر دوش داشت، در میان باغ به بیل زدن مشغول شد;گویی که باغبان است و ارتباطی با حاضران ندارد.
آنگاه حضرت جواد-علیه السلام-را حاضر کردند و از قیافه شناسان درخواستنمودند که پدر وی را از میان آن جمع شناسایی کنند. آنان به اتفاق گفتند: پدر این کودک در این جمع حضور ندارد;اما این شخص، عموی پدرش، و این، عموی خود او، و این هم عمه اوست، اگر پدرش نیز در اینجا باشد باید آن شخص باشد که در میان باغ بیل بر دوش گذارده است، زیرا ساق پاهای این دو، به یک گونه است! در این هنگام امام رضا-علیه السلام-به آنان پیوست. قیافه شناسان به اتفاق گفتند: پدر او، این است!
در این هنگام علی بن جعفر، عموی حضرت رضا، از جا برخاست و بوسه بر لبهای حضرت جواد زد و عرض کرد: گواهی میدهم که تو در پیشگاه خدا امام من هستی (9). بدین ترتیب یکبار دیگر توطئه و دسیسه مخالفان امامتبرای خاموش ساختن نور خدا، با شکست روبرو شد و خداوند آنان را رسوا ساخت.
پینوشتها:
1) شیخ مفید، الارشاد، قم، مکتبة بصیرتی، ص 319-طبرسی، اعلام الوری، الطبعة الثالثة، المکتبة الاسلامیة، ص 347-فتال نیشابوری، روضة الواعظین، الطبعة الاولی، بیروت، مؤسسة الاعلمی للمطبوعات، 1406 ه. ق، ص 261-کلینی، اصول کافی، تهران، مکتبة الصدوق، 1381 ه. ق، ج 1، ص 321-علی بن عیسی الاربلی، کشف الغمة، تبریز، مکتبة بنی هاشمی، 1381 ه. ق، ج 3، ص 143.
2) مجلسی، بحار الانوار، الطبعة الثانیة، تهران، المکتبة الاسلامیة، 1395 ه. ق، ج 50، ص 20.
3) کلینی، فروع کافی، الطبعة الثانیة، تهران، دار الکتب الاسلامیة، 1362 ه. ش، ج 6، ص 361-قزوینی، سید کاظم، الامام الجواد من المهد الی اللحد، الطبعة الاولی، بیروت، مؤسسة البلاغ، 1408 ه. ق، ص 337.
4) شیخ مفید، الارشاد، قم، مکتبة بصیرتی، ص 318-علی بن عیسی الاربلی، کشف الغمة، تبریز، مکتبة بنی هاشمی، 1381 ه. ق، ج 3، ص 142-تستری، محمد تقی، قاموس الرجال، تهران، مرکز نشر الکتاب، ج 3، ص 37.
5) کلینی، اصول کافی، تهران، مکتبة الصدوق، 1381 ه. ق، ج 1، ص 320-طبرسی، اعلام الوری، الطبعة الثالثة، المکتبة الاسلامیة، ص 346-علی بن عیسی الاربلی، همان کتاب، ص 142-شیخ مفید، همان کتاب، ص 318.
6) علی بن عیسی الاربلی، همان کتاب، ص 142-تستری، همان کتاب، ص 316-کلینی، همان کتاب، ص 321-طوسی، اختیار معرفة الرجال (معروف به رجال کشی) ، تصحیح و تعلیق: حسن المصطفوی، مشهد، دانشگاه مشهد، 1348 ه. ق، ص 553، حدیثشماره 1045.
7) قزوینی، سید کاظم، الامام الجواد من المهد الی اللحد، الطبعة الاولی، بیروت، مؤسسة البلاغ، 1408 ه. ق، ص 337.
8) معتبر شناخته شدن قیافه شناسی از طرف پیامبر اسلام (ص) ادعائی بود که صرفا از طرف آنان مطرح شد، و هرگز به معنای تایید آن از طرف امام رضا-علیه السلام-نبود، و اگر حضرت به این پیشنهاد تن درداد، یا از روی ناگزیری و یا به این دلیل بود که میدانست این کار در نهایت، به روشن شدن واقعیت، و اثبات پوچی ادعای آنان تمام میشود.
قیافه شناسان کسانی بودند که از روی شباهت اندام، نسب اشخاص را تعیین میکردند. قیافه شناسی نزد اعراب جایگاه مهمی داشت. علمای امامیه تعلیم و تعلم و گرفتن مزد در قبال انجام دادن این عمل را حرام میدانند. برخی از علمای امامیه این عمل را مطلقا حرام شمردهاند و برخی در صورتی آن را حرام میدانند که موجب فعل حرام یا منجر به اظهار نظر قطعی گردد. هر کس که از فقه اسلامی آگاهی داشته باشد، عدم جواز این عمل و استفاده از آن را مسلم میداند، چه رسد به این که به استناد آن، مسائل مربوط به ارث و نکاح و امثال اینها حل گردد! (ر. ک به: مقرم، سید عبد الرزاق، نگاهی گذرا بر زندگانی امام جواد-علیه السلام-، ترجمه دکتر پرویز لولاور، مشهد، بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی، 1370 ه. ش، ص 35) .
9) کلینی، اصول کافی، تهران، مکتبة الصدوق، 1381 ه. ق، ج 1، ص 322-مقرم، سید عبد الرزاق، نگاهی گذرا بر زندگانی امام جواد-علیه السلام-، ترجمه دکتر پرویز لولاور، مشهد، بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی، 1370 ه. ش. ص 36. به همین هتبود که امام رضا-علیه السلام-خود را به رسول خدا، و فرزندش جواد را به ابراهیم فرزند پیامبر تشبیه میکرد، زیرا پس از تولد ابراهیم از ماریه قبطیه برخی از همسران رسول خدا از روی حسد، چنین تهمتی به وی زدند و گفتند: این نوزاد از «جریح» خادم رسول اکرم است! ! ولی پس از تحقیق و کاوش روشن شد که اصولا «جریح» فاقد عضو تناسلی است! و به این ترتیب خداوند دروغ آنان را آشکار ساخت و ماریه را از این تهمت تبرئه کرد (ابن شهر آشوب، مناقب آل ابی طالب، قم، المطبعة العلمیة، ج 4، ص 387-الطبری، محمد بن جریر بن رستم، دلائل الامامة، الطبعة الثالثة، قم، منشورات الرضی، 1363 ه. ق، ص 201-204) .
منابع مقاله: سیره پیشوایان، پیشوایی، مهدی
اللهم عجل لولیک الفرج